Als je nog steeds van mening bent dat een foam roller voor bejaarden en deze alleen maar gebruikt wordt bij de fysio, dan heb je het fout. De foam roller is een goedkoop en veelzijdig stuk materiaal dat helpt bij de vermindering van spierpijn en het losmaken spierknopen.

Wat is eigenlijk een foam roller?

Een foam roller is een soort koker, gemaakt van foam. Hiermee kan je voorafgaand of na een training verschillende spiergroepen masseren. Door te sporten worden spieren intensief gebruikt en dit kan pijnpunten veroorzaken. Een massage met de foam roller kan worden gebruikt om de spieren te ontspannen. Door je eigen lichaamsgewicht te gebruiken over de roller, bepaal je zelf de druk op de spieren. Naarmate je de foam roller vaker gebruikt, zal het minder gevoelig worden. Er zijn diverse merken en modellen verkrijgbaar. Het verschil zit hem met name in het gebruikt van materiaal, dit bepaalt mede de kwaliteit en de hardheid van de rol. Met behulp van een professionele foam roller kun je stabiliteitsoefeningen uitvoeren die de doorbloeding van de spieren stimuleren en de flexibiliteit van je lichaam vergroten.

Wat zijn pijnpunten en spierknopen?

Om onze bloedbanen bevindt zich glijdend bindweefsel. Als gevolg van stress, slechte houding of inspanningen kan spierweefsel geïrriteerd raken of vast komen te zitten. Denk aan een intensieve workout in de sportschool of urenlang in dezelfde houding doorbrengen achter de computer.

Je kunt een spierknoop vergelijken met een strak koord waar knopen in zitten. Bij een inspanning is het koord gespannen, de spier strekt zich dan uit. De knoop is echter onveranderd gebleven. Het doen van enkele rek- en strek oefeningen is vaak niet voldoende om deze spierknopen los te maken. De foam roller helpt daarentegen wel bij het losmaken van deze spierknopen. Dit zorgt voor een betere bloedstroom en het sneller herstellen van de spierfunctie en tegengaan van verdere blessures.

Hoe gebruik je een foam roller

De foam roller is een soort zelfmassage en is eenvoudig te gebruiken. Zorg ervoor dat je sportkleding draagt, zodat je je flexibel en gemakkelijk kunt bewegen over de foam roller. Plaats de roller op de grond en ga dan rustig met de spiergroep waar je last van hebt over de foam roller heen. Ga er niet meteen met je hele gewicht op maar bouw de druk langzaam op. Zoek voorzichtig het gebied op waar de spierknoop zich bevindt of het gebied dat je wilt losmaken voorafgaand aan de training. Je gaat langzaam met de foam roller over die plek heen zodat er druk op komt te staan. Dit houd je minimaal twintig seconden vast en terwijl je dit doet probeer je het gebied waar druk op staat enigszins te ontlasten.

Een foam roller werkt effectief, gemakkelijk en waarschijnlijk kun je niet meer zonder